duminică, 15 februarie 2015

Vanatarea lui Buteanu, la 2507 m altitudine in Fagaras





Traseu:
Bâlea Lac – Vârful Vânătarea lui Buteanu şi retur

Vizita la Bâlea Lac – Hotelul de gheaţă 2015 a re-dezlănţuit în mine dorul de ducă prin munţii României.
Adică nu doar de o plimbărică de o oră, cum a fost în mini-vacanţa de acum două săptămâni, cu Fântâna lui Botorog – Măgura...
De fapt, nu prea stă el dorul în lanţuri, îmi vine mereu să sar de pe scaun, să mă sui în maşină şi să nu mă opresc decât în dreptul Crucii de pe Caraiman! Sau la Omu!

La final de ianuarie, la Bâlea Lac, am privit cu jind către Şaua Caprei (găsiţi fotografia cu „dorul” AICI), atât de frecventată de mine şi colegul de apartament în lunile de vară.
Pe acolo se ia ca să nimereşti în unul dintre locurile unde se pot admira culmile Făgăraşilor, inclusiv Moldoveanu – Vârful Vânătarea lui Buteanu.


VÂNĂTAREA LUI BUTEANU SAU VÂNĂTOAREA LUI BUTEANU?

Vânătarea lui Buteanu este denumirea corectă, deşi pe plăcuţa de la faţa locului scrie „Vânătoarea lui Buteanu”.

Conform wikipedia.ro, „Vânătarea lui Buteanu” a fost (re)denumit „Vânătoarea lui Buteanu” după 1954, din neștiință și comoditate.
DEX-ul ne descrie termenul „vânătare”, printre altele, ca loc aflat la înălțime sau la depărtare mare (care pare de culoare vînătă)".
 

☺ Altă vânătare pe care am întâlnit-o în România... sunt de fapt mai multe – locul se cheamă Vânătările Ponorului şi e în Apuseni, în apropiere de Huda lui Papară.

Vânătarea lui Buteanu - pe 8, în topul celor mai înalţi munţi din România (pestre 2500 m altitudine)
Cu cei 2507 m ai săi, Vârful Vânătarea lui Buteanu ocupă locul 8 între cele mai înalte culmi din România - peste 2500 m altitudine.
Este al cincilea în ierarhia Munților Făgăraș.


NU DUREAZĂ MULT!

Vârful Vânătarea lui Buteanu este singurul dintre cele 13 vârfuri de peste 2500 m din ţara noastră unde accesul se face după numai o oră şi jumătate – pentru cei foarte antrenaţi.

Vânătarea lui Buteanu este cel mai accesibil vârf al Făgăraşilor (opt sunt peste 2500 m) – sunt mai puţin de două ore de la Bâlea Lac (2037 m altitudine).


Dacă ar fi să ne luăm după ce scrie la Cabana Omu (2507 m altitudine), am putea situa Vârful Vânătatea lui Buteanu (2507 m) la egalitate cu Vârful Omu.
Numai că cele mai multe surse indică 2505 m pentru Omu. Aşa, că, da!, noi am fost mai sus decât cel mai sus din Bucegi!

Că tot am pomenit de Omu: traseul de la Bâlea Lac până la Vârful Vânătarea lui Buteanu este mai scurt decât drumul de la Peştera la Omu sau decât drumul de la Babele la Omu.

Pentru noi, Vânătarea lui Buteanu a picat în weekend-ul cu Valea lui Stan, mai precis pe 21 septembrie 2014.

Prima porţiune a traseului către Vânătarea lui Buteanu (în dreapta Cabanei Bâlea Lac), Bâlea Lac – Şaua Caprei, este foarte solicitantă. În mai puţin de trei sferturi de oră tre’ să dai gata 300 de metri pe verticală!

Nu că noi n-am fi fost obişnuiţi cu traseul – l-am făcut de zece ori cel puţin, am admirat Lacul Capra din toate direcţiile, inclusiv de pe Vârful Iezerul Caprei (2417 m altitudine).
Numai că... aţi ghicit! N-am vânat şi Vănătarea lui Buteanu.

Urcuşul îţi este îndulcit de priveliştea asupra Lacului glaciar Bâlea.




 
Lacul Capra (2.230 m altitudine) începe să se ascundă, pe partea dreaptă a drumului nostru.



Norii umplu golul din stânga noastră 


În dreapta, un coleg de apartament rătăcit printre nori, stânci şi o cărare îngustă. Eu am vrut să vă arăt traseul, nu pe colegu’ ☺




Mda, şi eu, preocupată să văd ce capodopere fotografice am realizat!


   
Căţărare, la propriu

Se trece printr-o porţiune nu foarte lungă (expusă), dar care solicită atenţie maximă.
Hăul se cască şi în stânga, şi în dreapta; locul de desfăşurare în laterale este destul de mare – nu e pericol de cădere, e doar o senzaţie ciudată...

NU sunt lanţuri ajutătoare, ca pe Jepii Mici – te ţii bine cu mâinile de stâncă şi îi dai înainte!

Cam pe-aici se trece


După vreo zece minute de căţărare, eşti gata de pozat! ☺



Norii s-au jucat prin faţa noastră. Le-am zis io ceva că nu ne-au lăsat să vedem Moldoveanu şi toate cele; nu pot să spun că nu m-au încântat formele schimbătoare ale pufoşeniilor albe, dar nu mă deranja dacă stăteau în banca lor şi ieşeau mai târziu la joacă...




...şi din partea opusă:




Pe aici nu se trece! pare a zice muntele nostru; câteva firicele tot scapă...




LA ÎNTOARCERE, pe acelaşi drum

Telefonul e utilizat strict pentru pentru poze; cre’ că îl potrivesc, să iasă unghiurile bune ☺




Colţi de Făgăraş!
 

 Aproape de Capra! 

Lacul Capra şi Monumentul alpiniştilor (stânga sus) 



Transfăgărăşanul, din Şaua Caprei



Mai e puţin şi ajungem din nou la Bâlea Lac!


Jos, Cabana Bâlea, la interval de un minut şi jumătate




☺ Până la Vârful Vânătarea lui Buteanu nu veţi întâlni surse de apă. Aprovizionaţi-vă de jos, de la Bâlea sau, dacă vreţi, din râuşorul de lângă Lacul Capra.


INDICATOARE. Altitudini, durată (oficiale)

Triunghi albastru: Bâlea Lac (2037 m altitudine) – Şaua Caprei (2315 m) jumătate de oră
*Mă rog... jumătatea asta de oră e pentru cei antrenaţi; cei „normali” urcă în 40 de minute - 1 oră


De aici, schimbăm indicatorul.

Cruce albastră: Şaua Caprei – Vârful Vânătarea lui Buteanu (2507 m altitudine)  
1 oră


☺ Dacă nu doriţi să vă întoarceţi ce acelaşi traseu, aveţi la dispoziţie varianta prin Valea Văiugii – marcaj punct albastru, apoi bandă albastră. E destul grohotiş pe acolo încât să prefer varianta pe care am venit.



 

BINE DE ŞTIUT dacă vreţi să ajungeţi pe Vânătarea lui Buteanu

☺ Mergeţi pe Vârful Vânătarea lui Buteanu din Munţii Făgăraş numai dacă aveţi ceva experienţă montană.
Zonele expuse / poteca îngustă nu vă pot pica taman bine la început de drum în ale muntelui.

Mersul pe munte nu e plimbare în parc – am observat că din ce în ce mai mulţi au impresia asta, de la echipament la comportament şi viceversa.
Muntele nu e un loc unde doar „să faci mişcare”, presupune (măcar) minime condiţii de siguranţă, pe care să ţi le asiguri înainte de a te avânta cu capul înainte.

Citiţi cu ATENŢIE materialele informative, priviţi cu ATENŢIE fotografiile şi EVALUAŢI-VĂ bine (fizic, dar şi psihic) capacitatea de a parcurge traseul!
Nu plecaţi neinformaţi pe un traseu de acest gen (cu porţiuni expuse)!

Verificaţi-vă bine răul de înălţime!

Pe creastă (şi nu numai), păşiţi cu atenţie, concentraţi!
Şi, foarte important, fără panică!

Beţele de trekking vă pot facilita accesul spre vârf. Devin inutile şi vă incomodează în ultima porţiune. 

***

 Pentru că nu am apucat să vă povestesc despre începutul celei de-a doua zile în Făgăraş din septembrie, iată două fotografii:


 
Dimineaţa, în Corbeni 


Transfăgărăşanul, în apropierea Barajului Vidraru, spre Bâlea Lac



DE PRIN FĂGĂRAŞ:


Un rezumat fotografic cu Hotelul de gheaţă de la Bâlea Lac în diferiţi ani.

Related Posts Plugin for

WordPress, Blogger...

13 comentarii:

  1. Superb! Este unul din putinele locuri , unde nu am ajuns. De cate ori vad locurile pe care le vizitezi , ma duce gandul la vorba din popor, celebra " Avem o tara frumoasa, pacat ca este locuita."

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dar din ce țară ești?
      PS Felicitări pentru cât de bine ai învățat româna! Bine ai venit în România, o țară frumoasă, și fii binevenită printre români care sunt niște oameni deosebiți!

      Ștergere
  2. Nu am fost în multe locuri din Făgăraş, pe sus (adică exceptând „picnicul" la Bâlea Lac), dar sunt nişte locuri deosebite, şi ca peisaj, şi ca... trăire!
    Valea lui Stan este excepţională, traseul până la Vânătarea lui Buteanu are de toate.
    Asta cu „Avem o ţară frumoasă, păcat că este locuită" se potriveşte mai mult în zonele aglomerate şi se adresează multor oameni de acolo, care nu ştiu să preţuiască ceea ce au în ţara în care s-au născut şi habar nu au de ceea le poate oferi.
    Ioana

    RăspundețiȘtergere
  3. Bâlea Lac stiu in toate anotimpurile, la Lacul Capra nu am fost insa niciodata... minunat traseul descris! fotografiile voastre sunt superbe!
    Start bun n noua saptamâna, Ioana draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Lacul Capra e la o aruncătură de băţ, cum se spune, şi scapi şi de aglomeraţia de la Bâlea Lac! Sunt cam 30-45 de minute până sus şi ai o privelişte...
      O sătămână frumoasă!
      Ioana

      Ștergere
  4. Frumos totul.Pana la Lacul Balea si eu am fost,dar muntele am urcat numai pe partea cu manastirea ,acum ani buni.Foarte frumos traseul.Multe imagini le mai stiu de la cunostintele din Fagaras ,care sunt mari calatori ai muntelui.Toate bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc pentru aprecieri!
      Liniştea muntelui nu se compară cu nimic, de aceea prefer un mic efort până în Şaua Caprei, de la Bâlea Lac. Şi mai departe...
      Probabil în „partea cu manastirea" aţi ajuns la Cabana Sâmbăta... nu?
      Ioana

      Ștergere
  5. Voiam sa te întreb daca ai ajuns la Bâlea Lac cu masina însa am vazut la articolul referitor la hotelul de gheata ca ati intrat pe la Cârtisoara.

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, am mers cu masina pana la Balea, dar din apropierea Barajului Vidraru - ultimele fotografii sunt cu imagini de pe acolo.
    Iarna (cum a fost la vizita Hotelului de gheata) o luam prin Cartisoara - e singura varianta de acces catre telecabina.
    Revenind la Vanatarea lui Buteanu, cu o zi inainte fuseseram la Valea lui Sran http://la-povestile-mele.blogspot.ro/2014/09/recomandarea-lunii-septembrie-spectacol.html - aşa ca eram in zona...
    Multumesc pentru vizita!
    Ioana

    RăspundețiȘtergere
  7. Superbe pozele ! As corecta ceva insa, de la Balea pana in Saua Caprei trebuie sa fii tare sprinten sa urci in 30 minute, eu as zice mai degraba 70min la urcare si 40min la coborare pentru o persoana cu conditie fizica normala, trebuie si putina atentie ca sunt zone abrupte. Bine, voi ca ati facut traseul de 10 ori, nu va mai incadrati la "oameni normali" :).

    Razvan.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ei... n-am scris eu indicatoarele. De aceea, am şi pus fotografia cu durata traseului, în versiunea oficială. Dacă sprintezi până sus, faci într-adevăr 30 de minute :)
      Şi, da, probabil că ne-am obişnuit noi cu traseul, nu că altfel am fi normali...
      Mulţumesc şi te mai aştept aici, dacă te-ai simţit bine!
      Ioana

      Ștergere