vineri, 18 aprilie 2014

Înainte să adorm - S.J. Watson. Vanatoarea de amintiri



Editura: Trei
Anul apariţiei: 2011
Titlul original: Before I Go to Sleep (cartea a fost publicată în Marea Britanie în 2011)

Deci. Bineînţeles că începem cu un DECI.
Va fi un film după carte.
Lansarea Before I Go to Sleep filmul: 5 septembrie 2014.

Distribuţia Before I Go to Sleep filmul: Nicole Kidman, Colin Firth - a fost protagonist şi într-o ecranizare după un alt scriitor englez pe care vi l-am prezentat, Nick Hornby -, Mark Strong, Anne-Marie Duff (Shameless UK).
Before I Go to Sleep este o producţie 100% Marea Britanie, autorul S.J. Watson fiind britanic. Eu sper să iasă ceva de calitate, având în vedere măcar englezismul.
Regia şi scenariul în aparţin lui ROWAN JOFFE - 28 Weeks Later/După 28 de săptămâni, 2007, cu Jeremy Renner; The American/Americanul, 2010, cu George Clooney.
Producător este celebrul Ridley Scott.


Înainte să adorm CARTEA este o dramă psihologică puternică.
Care te ţine în priză.
În care poţi rezona cu personajul principal.

Amintirile ei pier după 24 de ore.

În fiecare dimineaţă, cineva (AMNEZIA) apasă butonul RESET al vieţii ei.


Cum e ca viaţa să ţi se sfărâme în mii de bucăţi?
Cât îţi ia să le aduni, pentru a face cât de cât ÎNTREGUL să arate PREZENTABIL? Căci la fel ca înainte nu va mai fi...

Cum e să te culci în fiecare seară ştiind cine eşti şi să te trezeşti în fiecare dimineaţă străin de propria persoană, chiar în propria casă?
Cine eşti? Ce ai făcut la viaţa ta? Cu viaţa ta?
Te trezeşti crezând, de multe ori, că eşti cu vreo 20 de ani mai tânără şi că ai toată viaţa în faţă.
Când-colo, ai aproape 50 de ani (47, să fim corecţi), un soţ pe care nu ştii de unde să îl iei, pe care nu îl cunoşti defel, dar despre care afli că ţi-ai petrecut ultimii 20 şi ceva de ani în compania lui, în fiecare zi.
(să mă scuze cititorii de sex masculin că am scris la persoana întâi singular, voiam să fiu în tonul cărţii)

În capul tău, de dimineaţă, e o harababură totală. Apoi, primeşti un telefon, de la medicul tău - de care cel căruia i se zice „soţul tău” NU TREBUIE SĂ AFLE. Care te îndeamnă să cauţi în dulap un jurnal. În care, chipurile!, ţi-ai notat întâmplările din ziua precedentă. Şi din ziua precedentă precedentei. Şi tot aşa.
Ia uite că are dreptate!
Dar DE CE nu trebuie să ştie SOŢUL?!

Nu-ţi ajunge forma asta rară de amnezie, mai ai şi problema cu SECRETUL!

Şi aşa, prin jurnal, Christine îşi poate reconstrui o parte din trecut. LENT.
Citindu-şi a doua zi însemnările din celelalte zile.
Necunoscutele se transformă în amintiri VAGI, apoi - unele - în amintiri PURE. Dar multe sunt dominate de nesiguranţă. Nu are cine să îi spună cu adevărat că AŞA A FOST.

E ca la MATEMATICĂ - numai că aceea e o ştiinţă exactă, iar mintea umană rămâne o necunoscută, căci numai ea ştie pe ce cale o apucă: NECUNOSCUTELE devin CUNOSCUTE, după rezolvarea ecuaţiei.
La Christine, e o ecuaţie cu sute (mii) de necunoscute. Cu amintiri rătăcite.
„Imaginaţi-vă că vi s-au rătăcit amintirile. Şi că acum se află ascunse în mintea dumneavoastră”, spune la un moment dat cineva.

În plus, femeia constată că şi soţul ţine ceva secrete faţă de ea...

În cine să aibă, până la urmă, încredere?

Christine pluteşte pe undeva, nici ea nu are habar pe unde, viaţa îi e înconjurată de incertitudine.

E dezorientată, derutată.

De mai multe ori, Christine îşi doreşte să fi murit în urma accidentului ce a lăsat-o INFIRMĂ DE AMINTIRI. Nu mai are pe nimeni. A rămas soţul ei, este poate şi medicul pe care îl vede în SECRET, care o ajută să răzbată prin păinjenişul din creierul ei.

Christine nu are niciun „mâine”, aşa cum nu are niciun „ieri”.
Nu are CUM să îşi facă planuri. E limitată de TIMP.
Zilele ei sunt complet separate între ele.
„Tind să uit că nu am memorie.”
Iar dacă ar da foc jurnalului, nu ar mai trebui să depună atâta efort ca să îşi amintească. Totul s-ar pierde a doua zi; în cazul în care într-o zi ar fi aflat o veste tristă, a doua zi va fi trecut.
Şi nimeni îi va da înapoi zilele, anii pe care i-a pierdut şi, în mod sigur, avea să îi mai piardă.

Cele câteva INTERCALĂRI MEDICALE din Înainte să adorm nu sunt destinate specialiştilor, ci întregesc povestea.
Aflăm, de exemplu, despre confabulaţie – ceea ce înseamnă că, în lipsa unor amintiri, a unor fapte concrete, creierul bolvavului simte nevoia să inventeze anumite întâmplări, pentru a face ca imaginea unui eveniment să fie completă.

Spre final, Înainte să adorm aduce întrucâtva, prin SUSPANS şi întorsături de situaţie, cu scrierile lui Mary Higgins Clark, din care am citit şi eu cândva – până au început să mi se pară repetitive.

ŞTIŢI CE MĂ ÎNTREB EU?
Dacă personajul Christine a încercat să rămână trează pentru 48 de ore, să spunem, să vadă ce se întâmplă - cât timp/dacă supravieţuiesc amintirile dacă nu-şi odihneşte creierul.

În cazul în care Christine s-ar fi trezit la vreo trei ore după ce s-a culcat seara - a băut mai multă apă/ceai, să zicem -, îi poate rămâne ceva din ziua precedentă?; poate detecta cu uşurinţă cine e BĂRBATUL de lângă ea?!
Căci, la somnul de DUPĂ-AMIAZĂ, amintirile de DIMINEAŢĂ nu sunt afectate - aşa ni se „spune”.

În fine, sunt eu prea... perfecţionistă, iar mintea umană reacţionează cum vrea ea, diferit de la persoană la persoană.
S.J. Watson ştie mai bine cum stă partea cu MEDICINA. Eu nu am făcut decât să aberez.

***

S-au făcut unele legături între cartea/filmul Înainte să adorm şi filmul 50 First Dates/Mereu la prima întâlnire, 2004, cu Drew Barrymore şi Adam Sandler.
Ea suferea, la fel, de amnezie, şi nu-şi aducea a doua zi că el ar fi existat în viaţa ei cu o zi în urmă. Aşa că el face eforturi să o cucerească IAR ŞI IAR.
Eu nu prea înţeleg paralela asta, în afara amneziei. 50 First Dates era un film preponderent romantic, în Înainte să adorm se insistă pe PARTEA PSIHOLOGICĂ.
Cu toate că avem parte şi în Before I Go to Sleep (Înainte să adorm) de o POVESTE DE DRAGOSTE; însă aceasta nu ia ochii.

Before I Go to Sleep (Înainte să adorm) ar putea avea ceva din Ziua cârtiţei, fără umorul aferent.



POVESTE ADEVARATĂ
De fapt, sunt două POVEŞTI ale unor amnezici din care autorul debutant, MEDIC de profesie, s-a inspirat.
S.J. Watson ne prezintă două nume în finalul cărţii, menţionând că aceste două cazuri se alătură altora care i-au fost punct de plecare.

CUM A FOST SCRISĂ CARTEA
Între turele pe care audiologul S.J. Watson trebuia să le facă în calitate de angajat al sistemului naţional de sănătate – National Health Service.



EPILOG
Înainte să adorm a devenit rapid un bestseller în Marea Britanie şi peste tot în lume unde a fost publicată.
Înainte să adorm a avut priză atât la critici, cât şi la public.
Cartea a fost comparată, ca realizare, cu „O zi” de David Nicholls, tot un britanic. O zi/One Day a fost ecranizată în 2011, păstrând doar un pic din magia cărţii, cu Anne Hathaway, Jim Sturgess şi Patricia Clarkson.
Related Posts Plugin for 

WordPress, Blogger...

4 comentarii:

  1. Mă bucur mult că o să apară ecranizarea acestei cărţi pentru că mi-a plăcut foarte mult şi din câte văd au ales actori buni care să interpreteze personajele, ceea ce nu poate decât să îmi dea speranţe că o să iasă bine. Abia aştept să vizionez filmul.

    RăspundețiȘtergere
  2. Să sperăm că imaginea de ansamblu nu va avea de suferit, având în vedere că au schimbat câte ceva din carte. Mie mi-ar fi plăcut mai mult în rolul eroinei Emma Thompson - din câte ştiu eu, actriţa britanică ar fi fost printre favorite să preia rolul Christine.
    La noi, Before I Go To Sleep filmul poate fi vizionat începând de la jumătatea lui octombrie.

    RăspundețiȘtergere
  3. eu voi amana filmul pentru ca n-am citit inca cartea. multumesc de recomandare!

    RăspundețiȘtergere
  4. Aşa să faci...! Bag seama că filmul e deja destul de criticat ca realizare; eu nu l-am văzut încă... au schimbat ceva din carte, din câte am văzut în trailer - sper că nu esenţial.

    RăspundețiȘtergere